|
2019
Apr 8, 2019 19:58:16 GMT 2
Post by Minni on Apr 8, 2019 19:58:16 GMT 2
Vuoden 2019 tallikirja
|
|
|
2019
Apr 8, 2019 20:00:25 GMT 2
Post by Minni on Apr 8, 2019 20:00:25 GMT 2
06.02.2019 - Ainakin saa suoraa palautetta
Koko vuoden alku on tuntunut menevän kuin lennossa, enkä edes muista miten paljoa olen aikaa viettänyt Storywoodsin tiluksilla koko aikana.
Siitä päätellen, millaisen vastaanoton sain Trevorilta, en ollut ainakaan liikaa näyttänyt naamaani tallilla. En ollut päässyt edes kunnolla aamulla talliin sisälle kun mies aloitti jo palautteensa antamisen. Arvostin tätä piirrettä miehessä, vaikka välillä se oli myös yksi niistä piirteistä mitä miehessä inhosin ja olin tainnut myös muutamaan kertaan uhata antaa hänelle kenkääkin tuon piirteen vuoksi, mutta silti olin pitänyt miehen tiimissä, sillä Trevor oli tärkeä osa siinä, että kaikki toimi tallilla tämmöisinä aikoina, kun vietin ihan liian paljon aikaa muilla talleilla.
Aamuinen keskustelumme oli mennyt kutakuinkin näin:
"Well well well, look who has decided to show her face finally!" kuului miehen pilke silmäkulmassa heitetty piikittely. "Well good Morning to you too…" Murahdin miehelle, sillä en juuri nyt olisi ollut sillä mielentilalla että olisin halunnut jatkaa tätä keskustelua pidemmälle. "oh, so today is grumpy day or what?" "I'm just tired as I've been working untill two am last night as I'm trying to see if I could transfer horses to other stables so that I would be able to sell at least one property what would help my life drasticly." "Well, that sound's good as it would be nice to have you here when these random animals arrive that you shop around and put transporters to bring here." nyt miehen äänessä kuului vieläkin selkeämmin hänen ärsyntymisensä minuun. "I'm trying my best but having four stables isn't the easiest and now I've planned not to buy any horses before I'm down one stable and even then I'm still going to try to fit all my horses in even fewer stables so hopefully in few months you will see me more, even tough I'm not sure if you want to spent that much time with me.2 sanoin miehelle ja isikin hänelle silmää samalla kun jatkoin matkaani lämpimään talliin ja suoraan varustehuoneeseen hakemaan kahvia.
Istuttuani alas kahvikuppini kanssa selaamaan jotain vanhaa hevosurheilua, Sanni ja José pelmahtivat paikalle iloisesti puhellen. Nuoret eivät ensin huomanneet minun paikalla oloani ja vasta kun he olivat saaneet omat kahvinsa, he huomasivat minun olevan huoneessa.
"Ai, moi! En huomannut että olit täällä." Sanni tervehti ja kuulin naisen äänestä hänen olleen iloisesti yllättynyt näkemisestäni. "Joo, viimeinkin kerkesin tällekkin markille kun oon yrittänyt ajaa alas yhtä mun tallia tässä nyt reilun vuoden verran ja viimeinkin homma näyttää siltä, että tämä vuosi voisi olla oikeasti se, kun tuon tallin saisi laittaa myyntiin tai antaa vain rapistua. "Toihan kuulostaa hyvältä. Onks meille mahdollisesti tulossa jotain uusia hevosia ton projektin tiimoilta?" Sanni kysyi kuulostaen aidosti kiinnostuneelta. "En ole vielä ihan täysin varma, voi olla että pari uutta saattaa vielä tulla." vastasin naiselle todenmukaisesti naiselle ja nousin ylös hakemaan vielä toisen kupin kahvia.
"Mites Tuukka on kotiutunut tänne?" kysyin samalla kun täytin mukini. "Se on kotiutunut hyvin ja nyt kun se Sami muutti tänne saatiin sille vähän enemmän oman kokosta seuraa ja pikkuorit tulee hyvin toimeen." "Okei, kiva kuulla. Näkyks Trevii muutes tallin puolella?" "Lähti just ratsastamaan Ristolla, meinas et menee noin puolituntia." Nyökkäsin vastaukseksi ennen kuin vetäydyin toimistooni tekemään kaikkia niitä hommia, mitä en voinut kotoani tai muilta talleilta hoitaa. Onnekseni hoidettavia töitä ei ollut paljoa, joten kun olin valmis vedin ratsastussaappaani jalkaan ja astelin takaisin varustehuoneeseen ja poimin matkaani Unen varusteet.
Tallissa törmäsin Trevoriin ja vinkkasin miehen sivummalle, sillä halusin viedä aikaisemman keskustelumme päätökseen. "Hey, I know that you probably hate me by now, but I really do appreciate your honesty and that you give straight feedback and I try to do my best to spent more time here and just to have all run a bit better." "Yeah I know that and I gotta say Minni, that I'm sorry for being such a dick to you first thing in the Morning even tough I do know that you have those other stables and that you try your hardest to be everywhere at once and honestly many times I don't know how you are able to do it all." mies vastasi ja päätimme tämän keskutelun halaukseen, ennen kuin lähdimme yhtä matkaa hoitamaan ratsumme.
|
|
|
2019
Apr 8, 2019 20:01:16 GMT 2
Post by Minni on Apr 8, 2019 20:01:16 GMT 2
13.02.2019 - Tulevan suunnittelua
Jostain syystä Trevor oli itselleensä kuulumattomaan tapaan ollut todella pitkävihainen ja hyvä kun olin koko viikkona saanut miehestä tervehdystä enempää irti ja jos hän halusi jotain minulle kertoa, tapahtui asioiden kertominen yleensä joko Josén tai Sannin välityksellä.
Tässä vaiheessa miehen käytös ärsytti minua jo niin reippaasti, että päätin lähteä ensin maastoon rauhoittumaan ja miettimään mitä miehelle sanoisin, ennen kuin puhuisin hänen kanssaan asiat puhki, sillä tiesin että tuossa tilassa miehen palaute olisi vieläkin kärkkäämpää sekä että keskustelumme tulisi nopeasti kääntymään huutamiseksi ja omalla tavallaan myös he said she said tilanteeksi.
Olin juuri hakemassa Helmiinaa tarhasta, kun Sanni näki minut tamman luona.
"Minni! Ootsä menossa ratsastamaan?" kuulin naisen huudon tallin nurkalta. "Joo, aattelin mennä maastoon. Tuutko kaveriksi?" Vastasin naiselle, samalla kun pyörin ympyrää tamman kanssa. "Kyllä mä voisin, onks välii kenet otan?" "Ei oikeestaan, nappaa joku putte niin ei tartte Trevin kiukutella siitä että se joutuu ratsastaan suomiputtejakin." huikkasin vielä naiselle ennen kuin näin hänen jo vilahtavan talliin.
Talutin oman ratsuni sisälle ja kiinnitin tamman molemmin puolin käytävälle, ennen kuin irrotin riimunnarun ja riisuin toppaloimen jonka vein kuivumaan samalla kun hain tamman varusteet. Poimin käytävällä olevasta ämpäristä pari harjaa ja aloin harjaamaan tammaa pitkin liikkein uppoutuen samalla uudestaan ajatuksiini. En huomannut missä vaiheessa Sanni oli saapunut käytävälle Villen kanssa ja ilmeisesti hän oli huomannut minun olevan omissa maailmoissaan ja antoi minun rauhassa miettiä asiat loppuun.
Vasta kun olin varustamassa ratsuani, Sanni avasi keskustelun kanssani. "Meinaatko käyä ihan vaan sen perus lenkin?" "Häh? Aa joo, ihan sen vaan, en nyt oo sillä fiiliksellä että lähtisin seikkailemaan." vastasin naiselle kun pääsin kunnolla takaisin tilanteen tasalle. "Teillä on vissiin jotain kismaa Trevin kanssa?" Sanni kysyi kuulostaen huolestuneelta. "Joo, se alko itse asiassa jo viikko sitten kun oon ollut aika paljon poissa koko alkuvuoden täältä, kun olen yrittänyt hoitaa muiden tallien asioita niin, että saisin suljettua yhden tallin tämän vuoden aikana ja ilmeisesti tästä ei mies ihan ollutkaan samaa mieltä." vastasin Sannille ja tajusin samalla että tilanteessa on varmasti jotain muutakin takana, kuin se että en ole viettänyt hirveästi aikaa Storywoodsin tiluksilla. "No siis totta puhuen, pari kertaa on ollut semmoisia että sua olisi kaivattu täälä, mutta tietäen miten monta rautaa sulla on kerralla tulessa, on jotenkin yllättävää että sä pysyt silti noin hyvin kuusalla kaikesta ja että sulla on jonkinlainen mahdollisuus edes saada homma toimimaan useamman tallin kanssa." Sanni tunnusti rehellisesti. "Kiitos. Mulla on siis koko ajan niin paska fiilis siitä että en vaan voi olla täälä niin paljoa kuin haluaisin, mutta mä pyrin nyt edes kerran viikossa käymään täälä ja liikuttamaan hevosia ja tekemään kaikkea muutakin, mutta välillä sitä vaan tuntuu siltä että tunnit loppuu vuorokaudesta kesken." sanoin samalla kun painoin kypärän päähäni ja irrotin ratsuni käytävältä.
Noustuamme satuloihin ja saatuamme vyöt kiristettyä ja jalustimet pidennettyä tai lyhennettyä siirsimme ratsumme käyntiin ja kohti maastoreittiä. Tunnin mittainen maasto Sannin kanssa jutellen kaikesta maan ja taivaan välillä oli juuri sitä mitä kaipasin tässä vaiheessa ja olinkin paljon paremmalla mielellä palattuamme tallille.
Hoidettuamme hevoset ja palautettuamme ne tarhoihin, hoidimme yhdessä iltapäivätallin ennen kuin lähdin etsimään Trevoria, jonka löysinkin taukotilasta. Pyysin miehen siirtymään toimistoni puolelle ja poimin meille molemmille matkaan mukilliset kahvia. Istuessamme alas, saimme puhuttua kaikki asiat kunnolla lävitse ja tehtyä kunnollisen rauhan miehen kanssa ja pääsimme jatkamaan hyvillä mielin päivän loppuun.
|
|
|
2019
Apr 8, 2019 20:06:11 GMT 2
Post by Minni on Apr 8, 2019 20:06:11 GMT 2
22.02.2019 - Kiireinen viikko vaikka mitään ei tapahdu
Vihdoin ja viimein sitä on aikaa kirjoitella tänne tallikirjankin puolelle.
Päätin jo aikaisemmin, että tämä olisi semmoinen viikko jonka tulisin pyhittämään Storywoodsille kokonaisuudessaan, sillä muiden tallien kohdalla minulla ei olisi oikeastaan mitään kiireellisempää kesken, joten tämmöinen irtiotto muualta onnistuisi hyvin ja olin muutenkin ollut niin paljon poissa Storywodsista koko vuoden alun aikana, että olisi aikakin jo ottaa menetettyä aikaa ainakin osaksi kiinni.
Alkuviikko on mennyt pelkkien perus tallitöiden parissa, sekä tietenkin hevosten liikutusten merkeissä. Eilen lähdimmekin sitten Trevorin kanssa katsomaan erästä Hollanninpuoliveri tammaa, sillä tarvitsisimme talliin muutaman uuden tamman tuomaan tasapainoa hevosmääriin, sekä tietenkin mahdollistamaan kasvatustyön aloittamisen.
Uusia kasvatteja on myös mietitty nyt olisikin tarkoitus astuttaa ainakin osa tallissa olevista tammoista, jotta saataisiin seuraava sukupolvi kilpureita kasvamaan ja hiljalleen radoille, kunhan vanhempi polvi ensin saa uransa päätökseen. Myös laatuarvosteluita ja kantakirjauksia on hevosten kohdalla mietitty ja ensi kuussa olisikin tarkoitus käyttää ainakin Devon ja Ville laatuarvosteluissa ja Villen kanssa suuntana olisi myös kantakirjaus.
Unen kohdalla olisi tarkoitus löytää vielä yksi tai kaksi näyttelyä ja käydä kokeilemassa onnea sen suhteen, että saisiko myös senkin kantakirjattua, mutta mitään paineita ei näistä karkeloista oteta, ja hevosia ilmoitellaankin niihin aina sitä mukaan kun näyttää että niiden kanssa olisi edes jonkinlainen mahdollisuus pärjätä.
Samalla hevosen katsomisreissulla juttelin Trevorin kanssa ideastani palkata tallille Work & Train työntekijä, jota mies valmentaisi aina viikoittain, tai miten he sopisivatkaan ja miehelle tämä sopi paremmin kuin hyvin. Reissumme myös päättyi siihen, että teimme kyseisestä hevosesta tarjouksen, joka oli tänään mennyt varsan kasvattajille lävitse, joten viikonloppuna olisi tarkoitus myös hakea tamma kotiin.
Muuten arki on rullannut tosiaan ihan omalla painollaan ja ensi kuussa mahdollisesti olisi aika jopa järjestää meidän ensimmäiset kilpailummekin, mutta sitä ennemmin vain keskitytään omien hevosten treenaamiseen ja kilpailuttamiseen.
|
|
|
2019
Apr 8, 2019 20:07:02 GMT 2
Post by Minni on Apr 8, 2019 20:07:02 GMT 2
02.04.2019 - Uusia jäseniä tiimiin ja vanhan kertailua
Edellisestä päivityksestä on kerennyt menemään jo reilun kuukauden verran, mutta pakko on kyllä myös mainita, että mitään isompaa ei ole tätä ennemmin tapahtunut, vaan elämä on rullannut omalla painollaan eteenpäin ja hevosia ollaan treenattu sekä kisattu tasaiseen tahtiin.
Viime kuun puolella julkaistiin myös kuun viimeisenä viikonloppuna olevan valmennusviikonlopun kutsu ja tuo viikonloppu täyttyikin muutamassa tunnissa, joten nyt vain tehdään koko ajan töitä sen eteen, jotta viikonlopusta saataisiin onnistunut, koska ajatuksissa olisi pitää kuukausittain tuommoinen viikonloppu.
Tiimissä on myös tapahtunut positiivistä muutosta, kun eilen työkokeilunsa aloitti Joosua Kuoppala ja näillä tiedoilla Joosua on opettelemassa tallielämää ainakin syyskuun loppuun asti ja mahdollisesti jos poika vain tykkää ja pärjää, ei ole tällä hetkellä ehkä ihan täysin mahdotonta ajatella, että hänestä tehtäisiin myös pysyvä osa tätä tiimiä.
Hevospuolella ollaan myös koettu pientä uudistumista, kun eilen talliin muutti suomenhevostamma Villi-Vadelma eli kotoisemmin Valma. Tamman kanssa ei olla vielä isommin keretty tutustumaan, mutta varmasti jotain kuulumisia tullaan tamman kohdalla jakamaan kunhan vain nähdään millainen persoona hän on.
Kuten varmasti arvata saattaa, Trev ei ollut ihan mielissään siitä että uusi ostos oli suomenhevonen, eikä mies jättänyt taaskaan mielipidettään kertomatta. Kuitenkin kerroin miehelle, että hän ja José saisivat lähteä etsimään uusia hevosia, sillä miehet olisivat parempia siinä hommassa koska he kuitenkin viettävät enemmän aikaa tallilla ja tietävät millaisia yksilöitä talli kaipaisi. Miesten kuullessa uutiset uusien hevosten ostosta näin, miten Trevorin mieliala nousi heti, mutta hänen matkakumppanistaan ei voinut sanoa ihan samaa ja pyysinkin Trevorin käymään toimistossani heti kun miehellä olisi aikaa.
"You wanted to see me?" kuulin Trevorin äänen jostain selkäni takaa. Käännyin katsomaan miestä joka nojaili rennosti ovenkarmiin. "Yeah, come in and take a seat." sanoin miehelle ennen kuin käännyin kirjoittamaan nopeasti keskeneräisen sähköpostin loppuun ja lähettämään, ennen kuin käännyin takaisin miehen puoleen. "So what's the matter?" "I'm bit worried about José to be fully honest." sanoin samalla kun seurasin miehen reaktiota. "Because of the new guy?" mies oli heti kartalla mistä fiilikseni saattoi johtua. "Yeah, I mean I don't know if there is a chance of having some fights between the lads or if they will behave well, but could you just keep your eye on them for me and try to keep everyone alive?" kysyin mieheltä samalla kun kerroin huoleni. "Sure. And if there is some problem I probably just need to call you and tell what's going on and you will take care of the rest?" "Yep, thanks Trevor. It will mean a lot to me to have someone keeping an eye of those two if they will start to have some problem as there is only one girl at the moment." Kiitin miestä.
Keskustelimme Trevorin kanssa vielä hetken, ennen kuin päästin miehen jatkamaan hommiaan ja tein itse kasaantuneet toimistohommat pois, ennen kuin poistuin paikalta ja toivoin että mies saisi nuoret pidettyä kurissa.
|
|
|
2019
Apr 8, 2019 20:51:17 GMT 2
Post by Minni on Apr 8, 2019 20:51:17 GMT 2
08.04.2019 - Teini draamaa
Vietettyäni muutaman päivän taas muilla talleilla ja hoitaen muutenkin vain asioita poissa Storywoodista, löysin tänään ensimmäisen kerran koko viikolla aikaa vierailla tiluksilla. Parkkeeratessani autoni, näin Trevorin vilaukselta ja miehen ilme näytti jo siltä, että tiedossa olisi jonkin asteinen ryöpytys, joten nappasin reppuni apukuskin paikalta ja vedin syvään henkeä ennen kuin astelin talliin ja valmistauduin ottamaan vastaan kaiken sen valituksen mitä mies mahdollisesti olisi tarjoilemassa.
Yllätyksekseni mies ei ollut odottamassa minua käytävällä, vaan selvisin jopa toimistooni vaikka tein "pakollisen" kahvi stopin matkalla. Kuitenkin kun olin juuri saanut tietokoneeni käynnistettyä kuulin toimiston oven sulkeutuvan ja tiesin että seuraavat hetket voisivat olla todella pitkiä ja että jonkin asteinen valtakunnan neuvottelijan rooli tulisi mahdollisesti tarpeeseen.
Poimin kahvimukini pöydältäni ja samalla kun hörppäsin kahvistani käännyin katsomaan Trevoria, joka istui oven vieressä olevalla tuolilla ja odotti milloin saisi haukkua minut pystyyn.
"So I guess that the kids aren't behaving?" "Well they have their moments but I gotta give some credit to the boys as they are working better than our little love birds are." Mies vastasi ja ilmeisesti näytin niin yllättyneeltä, sillä mies jatkoi "José has to be a bit too over protective when all the three are working in the sight of each other and Sanni isn't really enjoying the princess treatment so they have had some fights here and I had to gave them a little pep talk once or twice just to keep the peace here so that I wouldn't need to do all by my self." "Okey… Well I will speak with the two today and will see if I will move Sanni to some other stable for a while so that you can have a all lad team here." Sanoin. "Maybe just start with the speaking? I mean Sanni is a really great worker and as Jussi hasn't been here so long I wouldn't want to lose her just yet, but if it seems that the boy's can't work when Sanni is here it will probably be the best to move her for a while or try to find some other way to make things work in here." "Yeah, but I will speak with them today. Is there anything else that is going badly here?" "Noup, but I managed to find few nice horses that we are going to see with José this week so I would like to know how much I can spend on the horses." "Well if you don't buy any olympic level horses you have 50k to use, but as you might know it would be great to stay under that." kerroin miehelle, joka kuittasi tiedon nyökkäyksellä ja kertoi että palaisi takaisin liikuttamaan hevosia. Ennen kuin mies katosi lopunkin paikalta pyysin häntä kertomaan José:lle että poika voisi tulla pyörähtämään toimistossa kun kerkeäisi.
Kerkesin tekemään reilun tunnin töitä, ennen kuin kuulin koputuksen toimistoni ovelta. "Come in, it's open!" huikkasin olkani yli ja kirjoitin sähköpostin loppuun. "You wanted to see me?" Josén ääni kuului jostain selkäni takaa. "Yeah, I just wanted to ask how is it going with you and Sanni as well as with Jussi." "So I quess that "big Brother" did told you something?" poika sanoi näyttäen samalla vähän nololta. "Yup. And he also said that he had to gave a little pep talk to you guys." Sanoin hakien ääneeni sävyä joka kertoisi että en ollut kovin mielissäni tästä uutisesta, mutta en silti olisi vielä nakkaamassa ketään pihalle. "Mm...." José mumisi samalla kun raapi niskaansa "there has been some not-so-great days." hän myönsi lopulta ja jatkoi "but were good now and there won't be any broblems anymore." "Can I be sure from it? Because my plate is starting to be bit full for a while now and I wouldn't really want to spent my time interviewing new workers and hoping that they will be right fit for us." sanoin "Yeah and if I will mess up again I promise to call you personally and tell what happened." Poika lupasi. "Okei. But really try to behave." Sanoin keskustelun päätteeksi.
Tehtyäni kaikki kasaantuneet työt pois kävin katsomassa ketä olisi vielä liikuttamatta ja kun kaikki hevoset alkoivat olla liikutettuina, päätin hakea Tuukan ja hoitaa pikkuorin. Hakiessani varsaa löysin Sannin siivoamasta tarhoja.
"Moi Prinsessa." Huikkasin hieman kauempaa. "Elä sinäkin alota!" sain kipakan vastauksen. "Sori, Trev kertoi että sua on hemmoteltu täälä hieman liikaakin?" "Jep, ilmeisesti José:n piti tehdä alkupäivinä Jussille selväksi että mä oon off limits…" Nainen sanoi pyöritellen silmiään. "Joo, juttelin tuossa aiemmin sen kanssa ja se lupasi käyttäytyä tai sitten ainakin ilmottaa ite jos se kukkoilee uudelleen." Sanoin ennen kuin jatkoin että kävisin hakemassa Tuukan ja touhuilemassa hieman jotain orin kanssa.
En ollut kerennyt keskittymään Tuukkaan hetkeen kunnolla, joten oli mielenkiintoista nähdä miten pikkuori käyttäytyisi. Tai eihän kahdeksan kuukautinen varsa enää kovin pieni ollut. Yllätyin siitä miten hyvin varsa käveli narussa, vaikkakin muistin samalla että viimeinen kokemukseni orin taluttamisesta oli sen ollessa juuri vieroitettu, joten ei ollut mitenkään ihmeellistä että sen käytös oli paljon parempaa tällä hetkellä. Myös tallissa Tuukan käytös oli positiivinen yllätys. Koska ulkona oli sen verran surkean näköinen keli, ei taluttelu tai kentällä työskentely innostanut joten perusteellisen harjauksen jälkeen taluttelin pikkuorin maneesiin jossa Trevor oli juuri lopettelemassa ratsastustaan. Kerroin miehelle että päästäisin varsan irti hänen lähdettyään joten hänellä ei olisi mitään kiirettä seuraavan hevosen kanssa.
Mies vastasi että oli päivän viimeisen hevosen selässä ja että hän poistuisi paikalta kun oli saanut Demonin hoidettua. Nyökkäsin miehelle joka samalla laskeutui satulasta ja jalustimien nostamisen jälkeen lähti taluttamaan oria pois maneesista. Kävelimme Tuukan kanssa vielä hetken, ennen kuin käänsin orin maneesin keskelle ja riisuin sen riimun. Aluksi varsa ei oikein tajunnut että se oli irti, joten kerkesin peruuttamaan turvallisen matkan päähän ennen kuin maiskutin sen liikkeelle ja tajuttuaan että en seisokkaan enään vieressä tai että riimu ja naru eivät ole enää estämässä liikkumista lähti Tuukka semmoistakin rallia ympäri maneesia, että en voinut kuin vain nauttia siitä että varsa osasi nauttia elämästään.
Pitkään pieni ei kuitenkaan jaksanut rallitella ja Tuukka näytti siltä että se olisi valmis, laitoin riimun takaisin varsalle ja kävelimme hetken tasataksemme hengitystä ennen kuin kävimme tallissa suoristamassa karvat ja hakemassa sadeloimen, sillä maneesissa olomme aikana pihalla oli alkanut satamaan tihkua ja en halunnut että varsan lihaksisto kylmenisi liian nopeasti. Palautettuani Tuukan talliin näin Jussin vilaukselta ja hölkkäsinkin pojan perään jotta sain vaihdettua hänen kanssaan pikaiset kuulumiset.
Olin iloinen kuullessani että hommat olivat alkaneet sujumaan ja että hän ei ollut suuttunut vaikka José olikin ollut hieman ylihuolehtivainen Sannia kohtaan ja että ymmärsi mistä toisen käytös johtui. Tämän jälkeen hän pahoitteli että joutui poistumaan paikalta, mutta hänellä olisi vielä hieman hommia kesken ennen kuin hän pääsisi lopettamaan päivänsä. Kerroin ymmärtäväni ja päästin pojan jatkamaan matkaansa ennen kuin palasin toimistooni siivoamaan paperit oikeisiin paikkoihin ja pakkamaan reppuni ennen kuin itsekkin päädyin suuntaamaan kotiin.
|
|
|
2019
Apr 22, 2019 21:17:20 GMT 2
Post by Minni on Apr 22, 2019 21:17:20 GMT 2
22.04.2019 - Viimeisiä valmisteluja
Olin kysellyt jo aiemmin että mitä mieltä Trevor olisi jos alkaisimme pitämään kuukausittaisia valmennus viikonloppuja, jolloin mies saisi aina uusia ratsukoita valmennettavakseen kerran kuussa parin päivän ajaksi. Ehdottaessani tätä mies oli tarvinnut pari päivää mietintäaikaa, mutta lopulta hän oli suostunut ehdotukseeni ilman isompia kummallisuuksia ja vihdoin viimekuun lopulla kerkesin naputella ilmoituksen ensimmäisestä valmennusviikonlopustamme, joka tulisi olemaan tulevana viikonloppuna.
Onnekseni olin onnistunut järjestämään asiat niin, että pystyin olemaan koko viikon Storywoodsissa, joten sain otettua osan tallivuoroista kontolleni, sekä pystyin muutenkin olemaan vain apuna järjestelyissä ja hevosten liikuttamisessa. Sekä tietenkin omana bonuksena oli se, että pystyin tekemään suurimman osan paperitöistäni tai muista tallin ulkopuolisista töistä myös tallissa olevasta toimistostani.
Saatuani aamutallin valmiiksi kerkesin tekemään pari tuntia paperitöitä, ennen kuin Sanni saapui tallille ja aloimme naisen kanssa ratsastamaan hevosia. Koska kisakausi on sen verran tehokkaasti päällä, ei hevosten tarvitse treenata päivittäin ja tänään monelle hevosista riittikin vain kevyt ratsastus, joten saimme nopeasti hevoset liikutettua ja pääsimme hevosten ja varusteiden hoitamisen jälkeen puunaamaan karsinoita.
"Mitäs sukupuolia ne osallistujien hevoset olikaan?" Sanni kysyi samalla kun keräsi karsinoiden pesemiseen vaadittavia välineitä. "Siellä on kolme tammaa ja yksi ori, eli voitais varmaankin alottaa siitä orin karsinasta ja sitten siirtyä tamma puolelle ainakin aloittamaan yhtä karsinaa, ellei saada tänään enemmän aikaan." "Jees, pestäänkö me vaikka se Samin vastapäinen karsina sille valmennuslaiselle?" "Se sopii hyvin, kun sitten siihen jää se yksi tyhjä karsina väliin niin ei tarvitse miettiä että millaista machoilua noi pojat tulee harrastamaan koko viikonlopun." Sanoin hyväksyen Sannin suunnitelman pestävästä karsinasta.
Päästessämme oripuolelle täytimme molemmat tyhjät melassiämpärit vedellä ja pienellä lorauksella mäntysuopaa ja suuntasimme valitsemaamme karsinaan ja aloimme kuuraamaan seiniä. Koska karsina oli ollut tähän mennessä tyhjänä, ei sen peseminen ottanutkaan niin pitkään kuin ajattelimme ja pääsimmekin nopeasti vaihtamaan puolta tammakäytävälle. Valitsimme tältäkin käytävältä karsinat niin, että tulokkaiden hevoset eivät joutuisi olemaan vierekkäin, mutta silti olisivat lähellä toisia hevosia, niin toivottavasti myöskään tammat eivät kiukuttelisi toisilleen koko viikonloppua.
Päivän loppuun mennessä olimme kerenneet pesemään kaikki karsinat ja samalla kun olin itse vastannut erääseen puheluun Sanni oli jo kerennyt suihkuttaa kaksi karsinoista Virkon S:ällä ja lopetettuani puheluni suihkutin itse toiset kaksi karsinaa, ennen kuin jätimme karsinat kuivumaan myöhempää kuivittamista varten.
|
|
|
2019
Apr 23, 2019 21:12:01 GMT 2
Post by Minni on Apr 23, 2019 21:12:01 GMT 2
23.04.2019 - Prep day 2
Lähdimme tänään uudella energialla ja jaksamisella Sannin kanssa valmistelemaan karsinoita valmennukseen saapuvien hevosten majoittamiseksi. Päädyimme Sannin kanssa toimimaan niin, että nuori pesisi kaikkien karsinoiden vesi- ja ruokakupit sillä välillä kun itse tarhaisin hevoset ja sen jälkeen siivoaisimme karsinat kahdestaan ennen kuin aloittaisimme kuvittamaan tyhjiä karsinoita.
"Moikka, voinks mä olla avuks?" kuulin äänen karsinan ulkopuolelta ja nostaessani katseeni huomasin että Joosua nojailee karsinan oveen. "Ai moi, eiks sul pitäny olla vapaa tänää?" "Joo, mut mulla ei ollu himas mitää tekemistä ja tiedän että teillä on varmasti kädet täynnä tän viikon nii voin kyl hyvin tehä tänäänkin ihan omaan lukuuni duunia." Mies vastasi. "Okei, no tota käytkö hakemassa kuivikkeita Devonille ja Tuukalle ja sitten voisi laittaa ainakin yhden kottarin pellettiä jo turpoamaan niin saadaan sitä tohon tyhjään karsinaan." Ohjeistin nuortamiestä ennen kuin hän katosi kohti varastoa. "Miten toi Jussi on muutes pärjännyt täälä?" huikkasin Sannille kun varmistuin että poika ei enää kuulisi meitä. "Ihan hyvin, se on suhteellisen nopea oppimaan, mutta tietenkin sillä on vielä niitäkin juttuja missä se ei oo oikeen penaalin terävin kynä, mutta eiköhän se tän viimesen viiden kuukauden aikana viel tuu paremmaks." Sanni vastasi samalla kun putsasi Unen karsinaa. "Okei, hyvä kuulla. Mites José?" "Se on tajunnut että ei Jussi oo sille mikään uhka, mutta kyllä se silti vielä jotain mussuttaa siitä illalla kotona, mutta annan sen juttujen tulla ja mennä kun se on kuitenkin välillä semmonenkin drama queen halutessaan." "Who's a drama queen?" Trev huikkasi jostain kauempaa samalla kun käveli karsinoiden luo. "Our spanish Prince." Vastasin miehelle ja jatkoin samaan hengenvetoon "What's up?" "Nothing special. Just wondering what to do with the horses." "Should we just lounge all of them today and then drive Tuukka in the end?" Ehdotin miehelle samalla kun käännyin heittämään talikollisen märkää kuiviketta kottareihin.
"That would be fast and easy and could be a good plan as they have worked a lot lately." Mies myöntyi heittooni. "Okei, so that's what we will do. Can you go and mark who does what today so we will finish with the boxes and put some bedding to the old one and start to lounge the ponies after that." pyysin mieheltä samalla kun laskin talikkoni nojaamaan karsinan etuseinää ja lähdin työntämään kottareitani kohti lantalaa.
Jussin avulla tyhjien karsinoiden kuivittaminen sekä loppujen siivoaminen sujui nopeasti ja pääsimmekin Sannin kanssa aloittamaan omien hevostemme juoksuttamista. Koska Joosua oli tänään tullut tallille omasta tahdostaan päätin siitä hyvästä palkita nuoren juoksutusopetuksella ja hän saikin juoksuttaa pari helppoa hevosta valvonnassani.
Alussa oli huomattavissa perinteistä pientä haparointia, mutta hiljalleen poika löysi tarvittavan rentouden sekä tekniikan ja juoksuttaminen näytti sujuvan hyvin. Kun olimme saaneet hevoset juoksutettua pidimme koko porukalla tauon ja teimme samalla Sannin kanssa tyhjiin karsinoihin simppelit nimikyltit, joihin omistajat saisivat merkata hevostensa ruokinnat sun muut kunhan he vain lauantaina saapuisivat paikalle.
Kun kaikki oli muuten valmista nappasin Tuukan valjaat matkaan ja hain varsan tarhasta. Pieni hevonen oli nauttinut elämästään urakalla ja se oli semmoisenkin mutakerroksen vallassa, että päädyin keskittymään vain silojen ja mahavyön alle ja ainakin yrittäisin antaa varsalle suihkun kun palaisimme ajotreeneistä. Harjattuani suurimman osan varsasta varustin sen ja sovimme Sannin ja Joosuan kanssa että he hoitaisivat taluttamisen ja itse tarttuisin ohjiin. Säädettyäni ohjat sopivalle mitalle annoin luvan irrottaa varsan ja kävimme kiertämässä Tuukan kanssa pari kertaa tallin ympäri ja en voinut kuin ihastella miten hyvin varsa toimi ohjasajossa.
Riisuttuani varusteet pois, talutin Tuukan pesariin ja Sannin avustuksella onnistuimme kaivamaan mutakerroksen alta suomenhevosvarsan ja takaisin ulos Tuukka pääsikin kuivausloimi sekä vuoreton sadeloimi yllään.
|
|
|
2019
Apr 25, 2019 22:57:21 GMT 2
Post by Minni on Apr 25, 2019 22:57:21 GMT 2
25.04.2019 - Lisää valmisteluja ja pientä jännitystä Aika tuntuu vain katoavan kun yrittää saada kokonaista tallia valmistelua tapahtumaa varten. Eilinen ja tämä päivä ollaan vietetty Sannin kanssa tiiviisti tallin pihapiirissä sijaitsevaa mökkiä siivoten sekä tekemällä viimeisiä ostoksia mökkiin, jotta sinne olisi mahdollista majoittaa viikonlopun osallistujat. Juuso on tehnyt todella hyvää työtä korjatessaan mökin ja kunhan vain onnistuimme kolmannella kerralla saamaan mökin täysin puhtaaksi, olin vieläkin onnellisempi päätöksestäni korjauttaa mökki. Mutta tänään jätetään merkintä lyhyeksi ja palaillaan huomenna tai viikonloppuna isompien kuulumisten kera
|
|
|
2019
Apr 27, 2019 21:31:44 GMT 2
Post by Minni on Apr 27, 2019 21:31:44 GMT 2
27.04.2019 - Viime hetkien kiirettä ja tänään se alkoi!
Eilinen meni taas niin haipakkaa että hyvä kun kerkesi istumaan alas edes syömään jotain. Kuitenkin saimme kuin saimmekin Sannin kanssa koko tallin sekä mökin siivottua ja valmiiksi tänään alkanutta valmennusviikonloppua varten, samalla kun miehet hoitivat ja liikuttivat hevoset kolmeen pekkaan.
Viimeisen viikon kiireestä kertoo varmaan jotain myös se, että tänään aamulla kun ensimmäiset valkkalaiset saapuivat Trevor joutui herättämään minut toimistostani, jonka nojatuoliin olin vahingossa nukahtanut...
"Minni..." Kuulin miehen äänen jostain kaukaa samalla kun hän ravisteli minua hereille. "Mmm... Trev go to hell." mumisin miehelle ja yritin vaihtaa asentoa, mutta mies ei sitä sallinut. "There is a first two of the attendees for the training weekend on the yard." Mies sanoi ja olin sekuntissa hereillä. "Oh crap! Why no one didn't woke me up earlier?" Kivahdin miehelle "'cause no one knew that you were sleeping?" Trevor puollusti muita samalla kun tarjosi minulle kahvimukia jota hän oli parhaansa mukaan suojellut toisessa kädessään samalla kun oli herätellyt minua. "Thanks and sorry." sanoin samalla kun hörppäsin kahvista ja venyttelin jotta en näyttäisi ehkä täysin siltä että olin juuri herännyt.
Suuntasin miehen perässä pihalle, jossa huomasin olevan pari traileria parkissa ja molemmista oltiin juuri purkamassa hevosia. Ensimmäisenä hevosensa sai purettua Hillaksi esittäytynyt nainen ja huikkasinkin Sannille joka oli juuri menossa talliin näyttämään mihin karsinaan hän voisi majoittaa tammansa. Seuraavana hevosensa sai purettua Jesse ja pyysin häntä seuraamaan minua ja näytin hänelle orikäytävältä valitsemamme karsinan jonne hän sai majoittaa ratsunsa.
Pian Hillan ja Jessen jälkeen myös Jannica ja Reibili saapuivat ja näytin heille karsinat mihin he saivat ratsunsa majoittaa, sekä minne ratsujen tavarat mahtuisivat, ennen kuin kerroin minne he voisivat viedä omat kamansa.
Yhdentoista aikaan Juuso ilmoitti että ruoka olisi valmiina ja siirryimme kaikki varustehuoneeseen syömään sekä alkuinfoon. Kun olin varmistanut että kaikki olivat saaneet ruokaa ja löytäneet paikan istua, siirryin semmoiseen paikkaan josta kaikki varmasti näkisivät ja kuulisivat minut.
"First of all Trev and José I will keep my speach in Finnish so try to keep up with me even tough you know what I will say." osoitin sanani miehille jotka eivät edes reagoineet tähän isommin.
"Ihan ensimmäiseksi Tervetuloa kaikille Storywoodsiin ja meidän ensimmäiseen valmennusviikonloppuun. Toivottavasti kaikki tulevat nauttimaan viikonlopusta ja saatte jotain vinkkejä myös tulevaisuuden varalle. Valmennukset tulee tosiaan pitämään Trevor tai Trev ja ei kannata suuttua vaikka tuntuisi että mies sanoisi pahasti, ei se pure." Aloitin tervetulopuheeni.
"Ei sita ikina tieda mita ma keksin" Trev heitti hieman ontuvalla suomellaan ja iski samalla silmäänsä minulle. "Tallin puolella teitä Trevin ja mun lisäksi auttaa myös Sanni, José ja Joosua." Esittelin loput tiimistäni osallistujille. "Tämän päivän aikataulu menee sillä tavalla, että nyt 12 ryhmä yksi johon kuuluu Hilla ja Reibili ratsastavat Trevin silmien alla ja sitten yhdestä kahteen ratsastaa Jesse ja Jannica. Tuntien jälkeen on tarjolla kahvit ja ihan vapaata hengailua aina neljään asti, jolloin ykkösryhmä ratsastaa tallin hevosilla. Sitten edessä onkin vielä illallinen ja iltatalli, ennen kuin loppu ilta on vapaata ennen kuin huomenna on sitten kasilta aika aamutallin." Lopetin puheeni.
"Kiitos!" Kuului kuorossa ympäri huonetta ja jatkoimmekin lounaamme loppuun vapaan keskustelun parissa ennen kuin ensimmäiset lähtivät laittamaan ratsujaan kuntoon. Hiljalleen myös loputkin porukasta katosivat eri suuntiin ja palasin itse mikrossa lämmitetyn kahvini kanssa toimistooni ja aloitin viimeinkin työnteon. Seuraavat pari tuntia menikin ihan siivillä ja jossain vaiheessa kuulin koputuksen ovelta ja kääntyessäni katsomaan kuka ovella oli huomasin että Jesse seisoi ovella. "Tota, sori keskeyttää sun ahkerointi, mutta tuolla olis kahvia tarjolla." "Aa, kiitti paljon, mä tuun ihan just hakeen tuoreempaa kahvia." sanoin samalla kun käännyin kirjoittamaan kesken olevan sähköpostin loppuun ennen kuin poimin kahvimukini ja kaadoin kupin pohjalle uudelleen jäähtyneen kahvin ja kaadoin pannusta tuoretta kahvia tilalle.
"Miten meni ekat tunnit?" Kysyin yleisesti kaikilta. "Hyvin, Trev oli todella hyvä ja selkeä valmentaja, vaikka se meinasi että sen sanasto ei oo kunnossa." Joku heitti rohkeana. "Okei, kiva tietää, missä se sankari muutes on?" Kysyin tajutessani että mies ei ollut paikalla. "Se meni ridaan Riston tässä välissä." Joosua selvitti miehen olinpaikan. Vastasin nuorelle nostamalla peukkua, sillä olin juuri kerennyt nostaa kahvikupin huulilleni.
"Jännittääkö teitä lähtee tunnille uusilla hevosilla?" Jatkoin kyselyäni. "Ehkä vähän, mutta toisaalta erilaisia hevosia pitäisi ratsastaa paljon useammin." Jannica vastasi. "Totta. Hilla sulle mä aattelin Lottaa eli le Rêve Loreleita ja Reibili sulle mä merkkasin Dellan eli Dejavu Kernin. Ne on molemmat ihan kivoja tammoja, hieman tietenkin erilaisia ratsastaa kun teidän omat hevoset, mutta just sillä perusteella mä ne teille valkkasinkin." Kerroin lyhyesti tammoista.
"Millaiset tapaukset kakkos ryhmälle on?" Jesse huikkasi kysymyksen. "Sulle on Jesse Demon eli Demons on my mind. Se on semmonen reaktiivisempi kaveri joten sen kanssa pärjää aika pitkälle pelkällä ajatuksella. Jannicalle on sitten taas valkattuna Dylan eli Hear and Dagger STC. Se saattaa testailla aluksi että onko ratsastaja tosissaan, niin sen kanssa joutuu tekemään ehkä vähän enemmän töitä alussa." Kerroin kakkosrymäläisille oreista, ennen kuin kaikki suuntasivat hakemaan hevosten tavaroita ja etsimään ratsujaan tallista. Itse palasin vielä hetkeksi tekemään töitä, mutta jossain vaiheessa ensimmäisen ryhmän valmennusta suuntasin seuraamaan heidän menoaan ja molemmat ratsastajat olivat saaneet ratsunsa liikkumaan todella hyvin eteenpäin ja tehtävät näyttivät onnistuvan ilman isompia ongelmia.
Kävin samalla reissulla myös maneesissa katsomassa kakkosryhmän verkkaa ja heidänkin meno näytti todella hyvältä. Vaihdoin ratsastajien kanssa muutaman sanan ennen kuin palasin talliin jossa Sanni kysyi lähtisinkö hänen kanssaan maastoon ja suostuinkin naisen pyyntöön, joten kävin vaihtamassa nopeasti ratsastuskamppeet päälle, ennen kuin poimin Villen kamat matkaan ja lähdin varustamaan oria maastoretkelle, josta palasimmekin sopivasti samaan aikaan kun kakkosryhmän valmennus oli päättymässä.
Hoidimmekin yhdessä hevoset ja tarvikkeet pois, ennen kuin saimme taas istua valmiiseen pöytään ennen kuin oli aika lähteä tekemään iltatallia koko porukalla. Isommalla määrällä käsipareja iltatalli menikin nopeasti ja päädyimmekin istumaan vielä pitkään iltaa jutellen mökille.
|
|
|
2019
Jan 16, 2020 13:33:38 GMT 2
via mobile
Post by Minni on Jan 16, 2020 13:33:38 GMT 2
Hyvää uutta vuotta 2020!
|
|